Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer egy, az autóba a gyártó által integrált rendszer, amely folyamatosan monitorozza a jármű kerekeiben lévő légnyomást.
Alapvetően kétféle rendszert különböztetünk meg:
- direkt rendszer - a légnyomást egy, az abroncsban lévő szenzor méri
- indirekt rendszer - az abroncsban lévő nyomást a jármű ABS szenzora által méri
A jármű vezetőjét a fedélzeti számítógép tájékoztatja az abroncsok állapotáról, illetve hibakódot generál, amennyiben valamelyik kerékben nem megfelelő a nyomás.
A TPMS rendszerek három funkciója:
Növeli a vezetés biztonságát
Megelőzi a rossz légnyomás által felmerülő magasabb üzemanyag-fogyasztást
Megelőzi az abroncs, a túl alacsony légnyomás okozta esetleges abnormális, vagy gyorsabb kopását
A jogi háttér
Mely rendeletek írják elő a tpms használatát?
Az Európai Unió előírása szerint 2014. novemberétől kizárólag abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) felszerelt autókat lehet regisztrálni. A rendelet ugyanakkor nem határozza meg az adott rendszer típusát, így a gyártók direkt és indirekt rendszereket egyaránt alkalmazhatnak, amennyiben azok megfelelnek az ECE-R64 előírásnak.
FONTOS:
A nem, vagy nem megfelelően működő rendszer vagy szenzor hibakódot eredményez a járműben, amelyet a műszaki vizsga folyamán is ellenőriznek.
Keréktárcsa kiválasztása
TPMS szenzorhoz mire kell ügyeljek a keréktárcsa választásakor?
Amennyiben a járműve abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) van felszerelve, először is fontos megtudni, hogy direkt vagy indirekt rendszerről van szó. Utóbbi, azaz indirekt rendszer esetében az adatokat az ABS szenzorból nyeri a rendszer, tehát bármilyen felnit választhat, az nincs hatással a TPMS rendszerre.
Abban az esteben, ha a járműve direkt rendszerrel (vezeték nélküli jeladó az abroncs belsejében), a következőkre kell ügyelnie:
A kiválasztott keréktárcsa kialakítása révén alkalmas-e keréknyomás-ellenőrző szenzor felszerelésére?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer komplexitásából adódóan mindenképp azt javasoljunk, hogy mindenképp forduljon szakártőhöz. Ők rendelkeznek a megfelelő eszközökkel a szenzorok felszereléséhez, illetve azok programozásához, valamint az esetlegesen felmerülő problémákat is orvosolni tudják
.
A kínálatában megtalálható valamennyi könnyűfém, illetve acéltárcsa szerelhető a szükséges vezeték nélküli szenzorokkal (direkt TPMS), valamint 2012-es év kezdete óta minden releváns információ szerepel a TÜV bizonylatokban. TPMS - a legfontosabb tudnivalók, gyakori kérdésekalapvető információk a tpms rendszerekről, illetve kezelésükről
Mi a különbség a direkt és az indirekt rendszer között?
A direkt rendszer esetében az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer a kerekekben lévő nyomást 1-1, a abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli szenzor által méri. A szenzor jeleket továbbít a fedélzeti számítógépnek, amelynek eredményét a járművezető is ellenőrizheti, illetve esetleges probléma esetén a rendszer hibakódot generál. Ezek a nagyon precíz rendszerek, miután minden egyes kerék nyomása külön és közvetlenül van mérve.
Hogy működik egy indirekt TPMS rendszer?
Az indirekt rendszerek esetében a keréknyomást a rendszer az ABS szenzorból származó adatokból következteti, azok forgási sebességéből, miután a nyomáskülönbség más értékeket eredményez.
Melyek az egyes rendszerek előnyei és hátrányai?
A direkt rendszerek nagyon pontos értékeket képes mérni, továbbá azonosítja a problémás kerék pozícióját, parkolás közben is ellenőrzi a nyomást, illetve a pótkerék légnyomását is monitorozza. A direkt rendszerek szerelése ugyanakkor időigényesebb, valamint költségesebb, miután a mind a téli, mind a nyári garnitúrát fel kell szerelni ilyen szenzorokkal.
Miután az indirekt TPMS nem méri a pontos légnyomást, illetve az abroncs hőmérsékletét sem, nem képes olyan pontos mérésekre, mint egy direkt rendszer. Továbbá az indirekt rendszer a kerék forgásából nyeri az információt, parkoló helyzetben nem méri a légnyomást, azaz ha esetleg álló helyzetben ereszt le az abroncs, a rendszer nem jelez. Ugyanakkor ezzel a rendszerrel lényegesen egyszerűbb a téli / nyári abroncsok cseréje.
Milyen többletmunkát eredményeznek a TPMS rendszerek átszereléskor?
A TPMS rendszerek alkalmazása új kihívásokat támaszt mind a jármű tulajdonosával, mind a gumiabroncs szervizekkel szemben.
A jármű tulajdonosa nem fogja tudna maga átcserélni a kerekeket, hanem egy szakmailag felkészült szakemberhez kell fordulnia, aki rendelkezik a szükséges eszközökkel is és fel tudja szerelni, illetve programozni a szenzorokat.
Fel tudom szerelni a direkt TPMS szenzorokat én magam is?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer szenzorainak felszereléséhez szaktudás, illetve speciális eszközök szükségesek, így mindenképp azt javasoljuk, hogy forduljon szakemberhez. A direkt rendszerek szenzoraira kifejezetten ügyelni kell:Minden kerékcserénél a szenzorok kisebb szervize is szükséges, fontos kicseréni a kopó alkatrészeket.
Új abroncsok esetében új szenzorokre is szükség van, amelyeket egy speciális eszközzel fel kell programozni (optimális légnyomásm abroncspozíció, stb.), hogy megfelelően működhessen a rendszerben.
A szenzorokban lévő elemek állapotát is ellenőrizni kell a kerékcsere folyamán.
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa